10.3.10

Beschuldiging Ebay is "in de sjakoche"



Webshop eBay werd gisteren door het Parijse gerechtshof aansprakelijk gesteld voor het bevuilen van de reputatie van de handelsmerken, de bedrijfsnaam, het winkelteken en de domeinnaam van Louis Vuitton.

De steeds populairder wordende internethandel heeft ook zo zijn nadelen, zo ondervond lederwarenhuis Louis Vuitton, dat opnieuw in een rechtszaak met eBay verwikkeld raakte. Vuitton beschuldigde de webshop eBay deze keer voor het beschadigen van hun reputatie. eBay gebruikte de merknaam en andere bekende handelsmerken als promotietool om surfers naar hun site te lokken. eBay zou verschillende zoekmachines betaald hebben om verkeerd gespelde zoekacties zoals “vutton” of “wuitton” naar de eBay site te leiden. Bovendien beschadigt de verkoop van namaakartikelen op eBay de reputatie van het merk, dat authenticiteit en kwaliteit hoog in het vaandel draagt.

eBay werd volgens het besluit, dat de consument moet beschermen tegen het risico van verwarring als gevolg van het ongeoorloofde gebruik van bedrijfsnamen, aansprakelijk gesteld. Het Franse gerechtshof heeft van eBay gevorderd onmiddellijk te stoppen met het gebruiken van kenmerkende sleutelwoorden die de reputatie van het merk schade toebrengen en hen verboden zoekmachines te betalen om zoekacties te manipuleren, met een sanctie van 1 000euro per overtreding. eBay moet eveneens een schadevergoeding betalen van 200 000euro en de som van 30 000euro voor de kosten die het modehuis heeft geleden. Tenslotte eist het Franse gerechtshof eveneens de publicatie van het vonnis, samen met de voorlopige uitvoering ervan.

’s Werelds meest bekende luxemerk staat sinds 1854 bekend voor reis- en draagtassen. In 1987 werd het deel van Moet Hennessy Louis Vuitton, de meest prestigieuze groep in luxe-artikelen. Bij het aantreden van ontwerper Marc Jacobs in 1997, breidde het merk uit tot andere sectoren en produceert het mannen- en vrouwenkleding, schoenen, juwelen en uurwerken. Het merk staat bekend om de combinatie van vakmanschap met eigentijdse mode en innovatie. Vuitton heeft 446 winkels onder zijn naam die de producten van het lifestylemerk verkopen in 62 landen wereldwijd. Vuitton is dus kortweg de ideale promotietool met haar gerenommeerde reputatie.

Toch ziet Yohan Ruso, algemeen directeur van eBay France het anders. “Het besluit wordt door rights owners als excuus gebruikt om te kunnen blijven controleren wat consumenten kopen, waar ze het kopen en hoeveel ze ervoor moeten betalen. 750 000 Europeanen tekenden vorig jaar nog een petitie om de beperkingen op de internethandel op te heffen.”