10.3.10

One love bij nieuwe Artistic Director Diesel



Jeansmerk Diesel wordt voortaan creativiteit ingeblazen door hun nieuwe Artistic Director Bruno Collin, hoofdredacteur van het Franse urban fashion en culture magazine WAD.


Op de redactieflat van WAD heerst een huiselijke sfeer: de bar voorziet van drank, zetels houden de journalisten relaxed, vrienden brengen een bezoek met koffie en Bruno Collin speelt met zijn honden. Bruno Collin houdt van deze sfeer. Niet de doorsnee stresserende redactieruimte. Op de redactie van WAD gaat het er anders aan toe. WAD staat dan ook voor “We Ar(e) Different”, net zoals de medeoprichter van het magazine Bruno Collin zelf is. Bruno is een trendwatcher, die de streetstyle van ordinary people vertaalt in zijn magazine. Met zijn passie voor mode, in het bijzonder voor jeans en DIY fashion, vult hij elke maand een WAD uitgave waarin mode door en toegankelijk voor iedereen centraal staat. “I went through college in a cultural shock: if you dressed to stand out, it meant you were queer. Now every kid from fashion victims to little thugs to geeks would ask their mother to customize their jacket.”

Mode leert hoe de nieuwe generaties hun individu kunnen uitdrukken, los van de maatschappelijke (dress)codes en sociale stijldruk. En daarvan is Bruno een aanhanger: sinds het begin van zijn carrière, in de modejournalistiek, proclameert hij respect voor en samenvloeiing van alle soorten subculturen. Voor hij in 1999 WAD oprichtte, schreef hij voor Elle, Dépeche Mode en vakbladen zoals Le Journal du Textile en Sportswear International. Zijn idee over urban fashion overstijgt de sociaal bepaalde normen en creëert een idee waarbinnen zowel skaters, boarders, surfers als technoheads, trance travelers en hiphoppers zich thuisvoelen, net zoals in zijn redactieruimte. Diesel maakt hiermee een verrassende keuze voor een artistieke directeur, die enkel indirect met mode bezig is, hetgeen een andere, frisse kijk aanvoert. De nieuwe artistieke directeur weet echter waaraan hij begint: hij verklaarde tijdens zijn carrière Diesel obsessief gevolgd te hebben. “Diesel is een sterk merk dat regelmatig de toon heeft gezet voor de andere merken”, zegt Bruno. Bruno volgt Wilbert Das op, verantwoordelijk voor die inspirerende trends waarmee hij 20 jaar lang Diesel creatief in goede banen leidde. Algemeen directeur Renzo Rosso heeft er het volste vertrouwen in: “Innovatieve merken moeten gemanaged worden zoals tijdschriften.” Brunos’ taak zal bestaan uit het vertalen van trends in de collectie, het team van zo’n 100-tal designers inspireren en Renzo Rosso coachen in zijn beslissingen.

Binnen Brunos’ ideologie, waarvoor onze maatschappij vaak nog schuwt, zullen Diesels’ ontwerpen tot sterkere gehelen combineren. Mode is niet langer enkel toegankelijk voor gepriviligieerden of voorgecodeerd binnen een bepaalde cultuur. Vanaf nu kan en mag alles bij Diesel. Daar zal Bruno persoonlijk op toekijken. Nu moeten wij nog durven.